Hvordan se bedre ut som 45 åring enn som 25!

Oppdatert: 8. mai 2020

"Dæven, han Restad schjer ut som n' e 25 år" fikk jeg høre på et treningsstudio for en stund tilbake, når de ennå var åpne.

Jo, takk. Det er et bra kompliment det. For de som ikke skjønte trøndersken: Banneord, Restad ser ut som han er 25 år :) Sannheten er at jeg faktisk ser bedre ut nå enn da jeg var 25 år. Ganske mye bedre egentlig. Og dette skal egentlig ikke handle om kropp, men nå er engang det du ser i speilet et godt bilde på om hvor god form du er i. Hvordan ligger du an? Når du ser deg selv i speilet er du fornøyd? Fungerer kroppen som den skal og lar den deg gjøre de aktivitetene du ønsker? Ja? Supert. Keep up the good work. Mange er ikke så heldige. Hvis du leser litt mer så skal jeg avsløre litt mer av "hemmeligheten". For et par uker siden delte jeg et kort innlegg på FB og IG.

Hovedpoenget i det innlegget er at jeg påstår at kosthold utgjør ca. 80% og trening ca. 20% av resultatet ditt. Jeg har sagt dette før, og hver gang blir det reaksjoner. Jeg vet at reaksjonene kommer og jeg synes det er like moro hver gang noen protesterer på dette. Sosiale medier er til for interaksjon, så respons er bra.

"Så lenge du trener kan du spise nesten hva du vil"

"Treningen er mye viktigere enn kosthold"

"Du må trene for å få kondis" osv. osv. De normale oppfatningene blant veldig mange. Så det er ikke så rart at folk reagerer.

Det er egentlig helt naturlig.

Fordi det er lettere for folk å ta tak i treningen sin enn det er å ta tak i kostholdet sitt.

Og det er en generell oppfatning blant folk om at skal du komme i form så må du begynne å trene.

Kort oppsummering av hva jeg skrev:

Hva tror du har størst påvirkning på kroppen din?

Mat eller trening?

Noe du gjør 2-4 ganger pr. uke eller noe du gjør 21-35 ganger pr. uke 🤔


Og da er det klart at det er mye lettere å ta tak i noe du gjør 3-5 ganger pr. uke enn noe du gjør 21-35 ganger hver uke.

Gitt muligheten så ville svært mange tatt 1 pille hvis den kunne fikset formen deres. Vi er alle programmert til å ta den enkleste veien.

Det krever dedikasjon og en plan for å ta den lange veien. Og det finnes ingen kort vei til å få en slank og funksjonell kropp.

Det finnes ingen pille. Folk er forskjellig og det finnes noen få særdeles heldige mennesker som har en annen forbrenning enn oss andre og som selv etter de har passert 20 år kan spise nesten hva som helst uten å legge på seg. Flaks, kalles det. Og det betyr ikke at flertallet kan følge råd gitt fra de få særdeles heldige personene, som aldri har lagt på seg noe særlig, uansett hva de har spist. De fleste av oss møter virkeligheten når vi passerer 20 og det blir ennå verre når man har passert 30 år. Dette er fysiologisk påvirket, vi forbrenner mindre og det stilles strengere krav til hva vi spiser og at vi fortsetter å bevege oss, for at kroppen skal holde seg i form når vi blir eldre.

Hvis det hadde vært så enkelt som at trening løser problemet med overvekt og dårlig form så hadde vi ikke hatt et (økende) problem med fedme og overvekt i Norge og i verden forøvrig. For treningstudioene går så det griner og folk trener mer og mer. Likevel blir vi som samfunn tykkere og tykkere og stadig flere får livsstilssykdommer.

Noe er galt her.

Jeg er ingen kostholdsekspert, og påstår ikke det heller, men jeg skjønner at vi er nødt til å endre fokuset på kosthold i forhold til trening hvis vi skal begynne å få skikk på dette problemet.


"Du snakker om fokus på kosthold Pål, men du trener jo hele tiden, så er det egentlig kostholdet som er forskjellen?!" Ofte stilt spørsmål eller kommentar til meg på sosiale medier.

Ja, det er det. Det er kostholdet som har gjort den store forskjellen for meg.

Jeg har trent i hele livet.

På bildet her er jeg på ferie, jeg er ca. 22 år, soldat og egentlig i ganske god form. Men man kan vel ikke si at jeg ser topptrent ut?

Jeg trener ikke mer nå enn før. Ja, jeg har endret treningsmetoder og tester stadig ut nye øvelser og utfordrer kroppen min på andre måter enn jeg har gjort før, men jeg har ikke endret treningsmengden. Jeg trener 3- 4 ganger hver uke. Det har jeg stort sett gjort hele livet.

Men jeg legger ofte ut bilde eller video på vei til eller fra en trening og deler mye av treningsdelen av livet mitt, derfor tror mange at jeg trener så mye.

Jeg ønsker ikke å dele bilder eller video av hvert måltid, for da tror jeg folk ville blitt lei, og jeg vet at jeg ville blitt lei. Så hvis man baserer seg på forholdet trening/kosthold som legges ut på sosiale medier så får man en feil versjon av virkeligheten.

Derfor skriver jeg om det innimellom, så folk ikke skal glemme det. Hvor resultatet kommer fra.

For resultatet mitt kommer av at jeg har endret kostholdet.

Først.

Så får jeg selvsagt mye bedre utbytte av treningen min også, pga. at jeg tilfører kroppen min nok næring.

Jeg liker å trene og jeg liker å merke at jeg blir i bedre å bedre form.

Jeg har aldri sagt at trening er bortkastet. Trening er supert. Jeg har sagt at kosthold er viktigere enn trening og at man bør starte der.

Og det kommer jeg til å fortsette å si, for det er utrolig hvor stor forskjell det har utgjort for meg, og veldig mange andre vi hjelper. Igjen, jeg påstår ikke at jeg er noen kostholdsekspert. Jeg har lært utrolig mye om kosthold de siste 2 årene og lærer fortsatt, men er ingen ekspert. Og fordelen er at du trenger ikke være det, for det finnes de som lever av å hjelpe folk med dette og de gjør dette enkelt for deg, hvis du vil.

Jeg ønsker å motivere flere til å ta tak i livet sitt og komme seg i form.

Jeg ønsker å bidra til at flere får de resultatene de ønsker.

For jeg vet at veldig mange ikke er fornøyd med det de ser i speilet idag eller hvordan kroppen sin fungerer.

Bildet til høyre er meg forrige uke. 45 år og i bedre form enn noen gang. Og ja, jeg er fornøyd. Det må man få lov til når man når sine egne mål. Jeg vet at mange prøver (fortvilt) å holde seg i form. De trener (og trener) og de prøver å "spise sunt", men de klarer det ikke.

Det er nemlig ikke så lett å spise sunt. Veldig mange spiser faktisk også for lite til å kunne klare å slanke seg! Ja, du leste riktig. Kroppen får ikke nok næring, så den går i forsvarsposisjon og lagrer fett. De oppnår det motsatte av det de ønsker.

De kunne spist mer, bare det var mer riktig balansert.

De vil gjøre en endring, men de vet ikke hvordan. Og de har gjerne prøvd alle dietter som finnes. Og det er viktig å understreke at når jeg snakker om fokus på kosthold så snakker jeg om varige endringer som man enkelt kan følge i hverdagen. Ikke diett. Jeg driver ikke med diett.

Jeg har aldri spist så mye som jeg gjør nå. Vi snakker om et sunt, balansert og variert kosthold. Hver dag. Hele uken.

Og så en gang iblant skeie ut, men ikke hver dag, og ikke hver dag i helga. Herbalife Nutrition er grunnen til at jeg og vi klarer dette. For det er vanskelig å klare å spise balansert med "normal mat". Det er ikke umulig, men det er særdeles vanskelig. Så for meg har Herbalife Nutrition vært en åpenbaring. Det gjør det lett for meg å spise sunt til frokost og starte dagen på en god måte. Det gjør det lettere å ta gode valg videre utover dagen også. Jeg påstår ikke at dette er det som fungerer for alle, men hvis du har prøvd alt mulig annet og fortsatt ikke nådd målene dine, så hvorfor ikke prøve noe nytt da?

Flere og flere oppnår nå målene sine ved å bruke Herbalife Nutrition som verktøy. Og du trenger ikke å jobbe med dette, det er fullt mulig å kjøpe produktene gjennom en livvstilsveileder og bare være kunde.


Jeg ønsker å hjelpe folk til å nå målene sine og hvis de klarer det gjennom å endre kostholdet sitt og bare bruke "normal mat" så supert. Jeg har fortsatt nådd målet mitt da, som er å hjelpe andre til å nå sine mål gjennom å motivere. For alle de som ikke klarer det er dette en mulighet. PS! Hvis du ikke har gjort det ennå; kast badevekta! Den forteller deg ingenting relevant!


Disclaimer: Min kone Eva, jobber som livstilsveileder og bruker Herbalife Nutrition som verktøy for å hjelpe sine kunder.


Herbalife sitt vektkontrollprogram inkluderer blant annet et balansert kosthold, regelmessig mosjon, et tilstrekkelig daglig væskeinntak, kosttilskudd ved behov og nødvendig hvile. Alle resultater er individuelle og kan variere.



201 visninger0 kommentarer
 

Subscribe Form

+47 48229334

Huldervegen 71, 7056 RANHEIM
Trondheim, Norway

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

©2020d by palrestad. Proudly created with Wix.com