Kutt diett - Ta smarte valg i hverdagen

Oppdatert: 17. april 2020

Det er mange måter å spise riktig på. Jeg skal ikke gå inn på de ulike alternativene her.

Men. Diett er ingen av dem!

Bare fordi vi er opptatt av hva vi spiser, er det svært mange som tror vi går på diett. Det så laaaaaaaangt fra sannheten som man kan komme.

At vi har et bevisst forhold til hva vi spiser, hvor ofte vi spiser og hvor mye vi spiser er ingen diett. Det handler om bevisste valg i hverdagen.

Det handler om de små valgene hver dag. Hvert måltid. Det handler mer om å passe på å spise nok, enn å passe på så man ikke spiser for mye.


Jeg tør påstå at de fleste idag er redd for å spise for mye.


Diett handler om å kutte ut spesielle næringsstoffer, typer mat eller å gå i et veldig underskudd på kalorier.

Diett er ikke bærekraftig over tid.

Diett er kortsiktig. Diett er ikke sunt.

Jeg påstår ikke at du ikke kan oppnå kortsiktige effekter av en diett. Det er fullt mulig. Men de er kortsiktige. Ingen kan leve på diett. Hele tiden.


Hva skjer når man går på diett? Hva er det første kroppen kvitter seg med?

Muskler. Vann. Fett er det siste kroppen forbrenner. Det er gjerne det de fleste ønsker å bli kvitt.

Men siden en god del av kroppsvekten utgjøres av muskler og vann er det lett å få "synlige" resultater på badevekten (som alt for mange bruker) når man går på diett. "Yes, jeg har gått ned 4 kg på en uke."

Derfor tror folk automatisk at dette er bra.

Se på bildene. 4 kg. fett VS 4 kg. muskler. Hva vil du helst miste?

Men det er ikke bra å miste verken muskler eller vann.

Kroppen din trenger muskler. I tillegg skjer det noe som mange ikke er klar over når du frarøver kroppen viktige næringsstoffer og nok kalorier - den går i forsvarsposisjon.

Den begynner å hamstre av de få kaloriene den får fordi den merker at den får tilført for lite av det daglig, så når den først får noe mat så lagres det som kroppen lagrer best. Hva er det? Fett.

Det kroppen har lettest for å ta opp og lettest for å lagre. Det du ikke vil ha.

Bygge muskler krever riktig næring (og deretter trening). "Bygge" (eller lagre som er mer korrekt) fett går av seg selv.


Så når dietten er over. Hva skjer da?

Jo kroppen suger til seg alt den kan. Vann og kalorier. For nå kan den begynne å bygge muskler igjen. Kroppen vet at den må ha muskler for å fungere. Så den begynner å reparere det som er forsvunnet. Du får mer muskler (helt uten at du trener - gitt at du spiser nogenlunde fornuftig da) og kroppen får et mer normalt væskenivå. Men du har også fått noe mer - nemlig fettet som lagret seg under dietten.

Så det kommer på toppen av det du hadde fra før.

Derfor opplever svært mange som har gått på en diett at resultatet blir borte fortere en de ante, og enden på visa er at de prøver seg med en ny diett om noen uker eller måneder. Eller bare gir f...

Og tenker: "det skal vel bare være sånn, jeg er jo over 30...)


Nei, det skal ikke være sånn. Kroppen er laget for å få nok mat jevnlig. Og spiser du riktig vil kroppen din oppføre seg deretter.


Så vær så snill;

Slutt å gå på diett!

Finn ut hva som er fornuftig og god mat. Som du liker. Spis det. Og spis nok av det.


Jeg har nå spist sunt, godt, variert og mye i 2 år. 2 hele år.

Tro meg, jeg går ikke på diett. Jeg spiser mye god mat.

Det vil ikke fungere hvis du ikke liker maten du spiser. Da klarer du ikke å holde kontinuiteten i det. Og det er nøkkelen. Det finnes ingen quick fix. Det kreves gode vaner over tid.


Det kryr av flinke folk på nettet som jobber med dette og som kan brukes som motivasjon. Et lite tips fra meg; følg tips fra noen som faktisk ser ut som de har fått det til selv ;) Avslutter denne gangen med en video fra YouTube. Den handler om 5 tips til noen som vil bli "ripped" eller fit som vi sier på nynorsk. Men den er like relevant for temaet diett. PS! Ikke stopp filmen etter 1 min. og tro at det var oppskriften (som mange har gjort). Se hele :)

Enjoy :)





207 visninger0 kommentarer
 

Subscribe Form

+47 48229334

Huldervegen 71, 7056 RANHEIM
Trondheim, Norway

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

©2020d by palrestad. Proudly created with Wix.com