Klar for å starte ditt eget eiendomsselskap!?

Oppdatert: 3 dager siden

Jeg ble kontaktet av noen på Twitter for en tid tilbake som spurte om noen råd vedr. overgangen fra eiendomsinvesteringer som privatperson og til å drive med eiendom gjennom et AS. Så da fant jeg ut at jeg like godt kunne skrive et innlegg rundt det, så andre interesserte kan bruke som oppskrift. Når bør du bruke AS og når bør du investere som privatperson er et annet tema, det har jeg skrevet et eget innlegg om som du kan lese her - Investere i eiendom privat eller gjennom AS? Dette er for deg som har nådd grensen for eiendommer du kan eie privat og vil ta eiendomssatsingen til neste nivå!

Eller for deg som vil investere sammen andre, for da bør du også gjøre det gjennom et AS. Skal du starte et eiendomsselskap kan du lese her, så får du noen gode råd på veien.

Først, dette er ment som en enkel oppskrift hvis du vil gjøre dette enklest og billigst mulig, og har lyst og (delvis) kompetanse til å gjøre mest mulig selv - samtidig som alt du gjør blir riktig og lovlig. Det finnes langt mer kompliserte og kostbare måter å gjøre dette på og du kan bruke konsulenter og firma på alt, men noe aner meg at hvis du leser dette så er det ikke det du er på utkikk etter.


Først så er det en del spørsmål du bør avklare. - Er du alene eller skal du eie selskapet sammen andre? - Hva skal selskapet hete? Du må ha bestemt deg for navnet på selskapet før du begynner å stifte selskapet. - Du må ha et formål; dvs. hva skal du drive med? F.eks. Selskapets formål er å kjøpe, selge, eie, leie ut, utvikle og drifte fast eiendom, samt eie aksjer og andeler i andre selskap.

Da er du ganske godt dekt for det meste innen eiendom. - Skal det være noe spesielt som dere ønsker å ha med i vedtektene til selskapet? Evt. forkjøpsrett hvis dere er flere og noen senere ønsker å selge aksjene f. eks.? Hvis ikke kan vedtektene være helt enkle og Altinn gjør dette for deg. - Hvem skal sitte i styret?

- Hvem skal være styreleder?

- Skal dere ha revisor? Jeg vil enbefale å velge bort dette nå, altså velge at årsregnskapet skal ikke revideres og du skal ikke ha revisor. Du trenger ikke det for mindre selskap og lav inntjening.

Videre så anbefaler jeg deg å finne deg en god revisor som du kan ha en løs avtale med, slik at du har tilgang på kompetansen, men at du betaler for faktisk forbruk og at det ikke er revisorplikt på regnskapet ditt.


Skal du eie selskapet direkte som privatperson eller skal du først stifte et holdingselskap som du skal eie eiendomselskapet gjennom. Hvis det er tilfelle så må du stifte det selskapet først, før du stifter eiendomselskapet. Men du kan følge denne oppskriften da også.


- Hvor mye aksjekapital skal du stifte selskapet med? Du kan gjøre det med så lite som NOK 30.000,-

Det fungerer, men jeg vil anbefale deg å bruke NOK 100.000,- Du kan selvsagt bruke mer, men det er ikke nødvendig. Merk at aksjekapital (AK) er ikke det samme som egenkapital (EK). Så du trenger ikke å ha like mye aksjekapital som du har tenkt å bruke som egenkapital i din første investering. 100.000,- som AK og aksjeverdi på 1.000,- gir deg 100 aksjer. Og er dere 4 stk. så fordeler dere dette iht. hvor stor andel hver enkelt skal eie i selskapet.

La oss si at du skal kjøpe en eiendom til 10.000.000,- Banken krever 40% så du må stille med 4 mill. i EK. Da kan du ha 100.000,- som AK og 3.900.000,- skutt inn i selskapet som ansvarlig lån fra deg privat (eller ditt Holding selskap). Bankene godtar dette, men de vil kreve en ekstra erklæring om at lånet ditt stiller seg bak bankens lån etc. Det er helt greit. Du gjør det på denne måten fordi det er lettere å hente ut

midler fra AS'et senere på denne måten. Så vil det selvsagt lønne seg å ha litt mer kontanter i selskapet enn dette eksempelet viser, men det forstår du :)

- Det siste spørsmålet du må avklare er om selskapet skal dekke stiftelsesomkostningene. De fleste velger ja, men det er opp til deg. Det er ca. 5.700,-


Fremgangsmåte:

1. Selskapet (AS) starter du i Altinn. Dette gjør du selv via BankID. Altinn sitt system er veldig bra og egentlig veldig selvforklarende for det meste. Velg "Alle Skjema" søk stiftelse av selskap så kommer det opp: "Stiftelse av Aksjeselskap" Klikk på det og du er igang. Her blir du ledet gjennom de nødvendige stegene for å stifte selskapet ditt. Jeg går ikke gjennom alle punkter her i detalj, da dette er ganske enkelt så lenge du har avklart spørsmålene over. Oppdatert 21.02.2021: Altinn har endret litt på rutinene sine så jeg legger til et ekstra punkt her under punkt 1. Det kan nemlig være du får beskjed om å legge ved stiftelsesdokumentene og vedtektene. Dette ble laget direkte i Altinn når jeg skrev denne oppskriften, men det skjer ikke alltid lenger. Så du kan enten google deg frem til hvordan stiftelsesdokumenter og vedtekter skal være eller så du kjøpe dette fra meg her - Stiftelsesdokumenter og vedtekter til AS

Du får da enten stiftelsesdokumentet inne på Altinn eller så har du laget det selv. Da kan du gå til neste punkt.


2. Velg bank. Send over stiftelsesdokumentene til banken så de får etablert en konto. Dette kan gjøres før du får org. nr. så lenge du har stiftelsesdokumentene. Når kontoen er klar må du betale inn aksjekapitalen (eks. 30.000,- eller 100.000,-) og få en erklæring fra banken på at AK er innbetalt. Denne erklæringen skal du laste opp i Altinn som bevis på at AK er innbetalt. Når dette er gjort tar det 5- 10 dager så vil selskapet være ferdig registrert i Altinn.


3. Velg regnskapsfører eller regnskapssystem. Du er pålagt å føre regnskap og det er ganske strenge regler for dette.

Du kan gjøre dette selv, sette det bort til regn. fører eller kjøre en hybrid variant. Hvis du vil holde kostnadene nede, er litt systematisk anlagt og kan litt grunnleggende om økonomi vil jeg anbefale den siste varianten.

Da bør du gå for Tripletex. Jeg har selv prøvd Fiken, DNB regnskap og Tripletex. Tripletex er klart best. Fiken er nest best. Vi bruker Poweroffice Go gjennom jobben og Poweroffice er veldig bra, men litt mer avansert, koster mer og jeg tror egentlig det programmet er laget for regnskapsførere. Tripletex er laget for at privatpersoner skal kunne føre regnskapet selv eller i kombinasjon med regnskapsfører. Vi fører dette selv for våre selskaper og så har vi regnskapsfører som kontrollerer at det vi gjør er riktig og bistår med årsregnskap og ligningspapirer ifbm. årsregnskapet.


Disclaimer: For all del, det enkleste og sikreste er selvsagt å sette bort alt til en dyktig regnskapsfører, men dette koster penger og er ikke sikkert det er det beste valget i en startfase, hvis du har litt kontroll på regnskap.


4. Velg forvaltningssystem Siden du er pålagt å ha regnskap bør du ha et forvaltningssystem for å systematisere og forenkle regnskapsføringen, i tillegg får du alt digitalt og samlet på en plass. Det anbefales på det sterkeste. REKLAME Her går min anbefaling til Husleie.no

Linken over til husleie er en affiliate lenke, hvor jeg får en liten bonus hvis du blir kunde. Det eller UniteLiving.no.

Begge er gode systemer. Jeg valgte etter testing å bruke husleie, da jeg synes deres system er litt mer intuitivt i bruk. Her får du husleiekontrakte, depositumskontrakt, fakturering, oversikt over innbetalinger, all kommunikasjon med kundene (leietakerne), etc. Alt du trenger på en plass. Alt selvsagt med signering av BankID.



5. Når dette er på plass er det stort sett bare å gå ut å kjøpe deg en eiendom til det nye selskapet ditt og starte med utleie. PS!

Hvis du som leser dette finner noen feil eller savner noe så blir jeg veldig glad hvis du legger igjen en kommentar eller kontakter meg via en eller annen sosial media kanal. Lykke til!

REKLAME for egen bok:
Vil du lese mer om eiendom og utleie kjøp boken min, som finnes i nettbutikken - Utleieguiden - Boligutleie fra A til Å


2,025 visninger3 kommentarer
 

Subscribe Form

+47 48229334

Huldervegen 71, 7056 RANHEIM
Trondheim, Norway

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

©2020d by palrestad. Proudly created with Wix.com